Geografia w Szkole | 27 luty 2008
* Pokazana okładka tytułu jest aktualną okładką tytułu Geografia w Szkole. Kiosk24.pl nie gwarantuje, że czytany artykuł pochodzi z numeru, którego okładka jest prezentowana.
Czy globalne ocieplenie i efekt cieplarniany to jedno i to samo? Czy człowiek jest w stanie wpływać na globalne zmiany klimatyczne? A może są one wywołane wyłącznie czynnikami naturalnymi? Na te i inne pytania stara się dać odpowiedź Autor w poniższym artykule.
Po ogłoszeniu w lutym 2007 roku czwartego raportu IPCC (IPCC, 2007) na nowo ożyła dyskusja o globalnej zmianie współczesnego klimatu, o jej przyczynach i konsekwencjach, a także – o możliwości
sterowania tym procesem. Okazuje się przy tym, że problem globalnego ocieplenia ma wiele odniesień, które wykraczają poza ramy klimatologii, ekologii i polityki ekologicznej. Być może równie istotna, jak sama zmiana klimatu, jest różnica, która dzieli poglądy i opinie ludzkie na temat natury tej zmiany...
Jak zwykle w takich sytuacjach, powstaje mieszanina wiedzy i emocji, kształtują się frazesy i hasła, podejrzenia o manipulacje faktami i używanie nierzetelnych danych. Oponenci w sporze o klimat uczestniczą w niejasnej grze, w której ignorancja przeplata się z interesami globalnej polityki; można też zauważyć, że z postawami uczestników dyskusji korelują przekonania polityczne, a nawet światopoglądowe. Nastąpiła ideologizacja klimatologii: antropocentrycy występują przeciwko naturalistom, ekolodzy przeciw realistom, demokraci przeciw republikanom... Padają oskarżenia o spisek przeciwko rozwojowi gospodarczemu lub o lekkomyślną ignorancję i konserwatyzm.
(...)
Krzysztof Kożuchowski
Artykuł w całości znajduje się w plikach PDF w dziale Pliko do pobrania w ofercie tytułu Geografia w Szkole