Czytelnia Kiosk24.pl

Sylwetka klasy średniej (5/2008)

Hotelarz | 04 czerwiec 2008


Hotelarz

Zamów prenumeratę tego tytułu

* Pokazana okładka tytułu jest aktualną okładką tytułu Hotelarz. Kiosk24.pl nie gwarantuje, że czytany artykuł pochodzi z numeru, którego okładka jest prezentowana.

Wsród niemal 1,6 tys. skategoryzowanych hoteli w Polsce najwięcej, bo aż 656, to hotele o standardzie trzech gwiazdek. Dysponują one także największą spośród wszystkich pięciu kategorii hotelowych liczbą łóżek. Hoteli tej klasy przybywa obecnie najwiecej - i jak się wydaje - w najbliższych latach nadal bedzie przybywało. Dlaczego?

Dlaczego w Polsce jest tak dużo hoteli trzygwiazdkowych? Dlaczego właśnie ta kategoria cieszy się największą popularnością wśród inwestorów? Pytania te są proste i trudne zarazem. Odpowiedź może być nieco przewrotna: dlatego że są hotelami klasy średniej.
Odpowiedz może też mieć charakter ekonomiczny: dlatego że stosunkowo korzystną w stosunku do możliwości inwestycyjnych ich obecnych bądź przyszłych właścicieli wydaje się relacja: wielkość zaangażowanego kapitału - cena uzyskiwana ze sprzedaży pokoju - zwrot z inwestycji. Spoglądając na plany inwestycyjne, czy nawet realizowane już inwestycje hotelowe, obiekty planowane jako hotele o standardzie trzech gwiazdek wcale nie dominują. Jest ich nawet mniej niż inwestycji docelowo cztero- lub dwugwiazdkowych.
To dopiero "życie", które może przybierać postać braku funduszy na dokończenie inwestycji w planowanym standardzie czterech gwiazdek lub ich nadmiar skłaniający do odbiegającego od pierwotnych "dwugwiazdkowych" założeń przepychu a ostatecznie przepisy kategoryzacyjne, stale powiększają liczbę" średniaków". Obok niespełniania wymogów prawnych przez hotele o aspiracjach wyszych niż trzy gwiazdki - np. ostatnio jako trzygwiazdkowy uruchomiono hotel, którego właściciele myśleli o czterech gwiazdkach, jednak ze względu na lokalizację obiektu nie dało się w nim zainstalować wymaganej przepisami na cztery gwiazdki windy - do tego segmentu trafiają te starsze zdekapitalizowane obiekty, których operatorów nie stać na podtrzymującą ich dotychczasową klase modernizację.

(...)

Andrzej Szafranski


Artykuł w całości jako plik PDF do pobrania znajduje się w zakładce Opis w ofercie tytułu Hotelarz

Wróć do czytelni