Czytelnia Kiosk24.pl

Edukacja matematyczna: w zaklętym kręgu (05/2014)

Życie Szkoły | 29 kwiecień 2014


Życie Szkoły

Zamów prenumeratę tego tytułu

* Pokazana okładka tytułu jest aktualną okładką tytułu Życie Szkoły. Kiosk24.pl nie gwarantuje, że czytany artykuł pochodzi z numeru, którego okładka jest prezentowana.

Wiele argumentów, wyników badań naukowych i opinii autorytetów przemawia za zmianą edukacji matematycznej w obecnym kształcie. Jej celem powinno być stwarzanie nauczycielom i uczniom odpowiedniego środowiska szkolnego m.in. do budowania indywidualizmu ucznia, samodzielnego zdobywania wiedzy, rozwijania i zaspokajania ciekawości poznawczej, eksperymentowania i stawiania hipotez.

Nakładem Wydawnictwa Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie ukazała się książka "Wczesnoszkolna edukacja matematyczna - ograniczenia i ich przełamywanie" pod redakcją Aliny Kalinowskiej. Na pracę składa się czternaście tekstów napisanych przez piętnastu autorów, w większości praktyków wywodzących się ze środowiska akademickiego i nauczycielskiego. Teksty poświęcone są różnym aspektom edukacji matematycznej najmłodszych uczniów. Objętość artykułu nie pozwala na szczegółowe omówienie chociażby części ciekawych tekstów znajdujących się w książce. Jest on tylko próbą opisania obecnego stanu edukacji matematycznej najmłodszych, który wyłania się z obserwacji i wniosków autorów książki oraz podsumowania proponowanych przez nich sposobów i działań na rzecz zmiany tego stanu. Według autorów bowiem system edukacji matematycznej w Polsce jest daleki od oczekiwań.

Wszechobecny analfabetyzm matematyczny
Wielu autorów publikacji używa w swoich tekstach określenia "analfabetyzm matematyczny" na opisanie efektu, jaki u wielu przedstawicieli naszego społeczeństwa wywołuje dominujący obecnie sposób nauczania matematyki. W pierwszej części książki zatytułowanej "Teoretyczne konteksty wczesnoszkolnej edukacji matematycznej" autorzy koncentrują się na różnych przyczynach tego zjawiska. Lucyna Kopciewicz, powołując się na opinie wielu autorów, twierdzi, że można mówić wręcz o pladze analfabetyzmu matematycznego. W swoim tekście omawia wykluczający charakter edukacji matematycznej i faktyczną nierówność szans edukacyjnych wynikających z kulturowych uprzedzeń i stereotypów. Zjawisko to opisuje na tle szkicowo, ale przejrzyście i syntetycznie omówionej mapy ideologii edukacyjnych związanych z celami i sposobami nauczania matematyki. Marzenna Nowicka podaje wiele autentycznych przykładów dominującego w praktyce edukacyjnej sposobu komunikowania się nauczyciela z dzieckiem, który polega na korygowaniu postępowania ucznia, tak aby było ono zgodne ze wzorcem uznawanym przez nauczyciela. Odbywa się to najczęściej przez drobiazgowy instruktaż i podporządkowywanie. Postępowanie takie nazywa obrazowo "skansenem socjalizacyjnym". Grażyna Szyling zwraca uwagę na konieczność stosowania zróżnicowanych i zaawansowanych technik oceniania, które jednak wymagają, by traktować dzieci jak jednostki dojrzałe, samodzielne i odpowiedzialne za siebie. Zdaniem autorki stosowane często uproszczone techniki motywacji, w których ocena szkolna pełni funkcję wzmocnienia, działają krótko i są nieskuteczne. Zwykle mają opresyjny charakter i sprowadzają ucznia do roli biernego wykonawcy poleceń.

(...)

Witold Szwajkowski

Artykuł w całości jako plik PDF do pobrania znajduje się w zakładce Opis w ofercie tytułu Życie Szkoły.

Wróć do czytelni