METROPOLIA Your Polish Business Magazine | 23 czerwiec 2009
* Pokazana okładka tytułu jest aktualną okładką tytułu METROPOLIA Your Polish Business Magazine. Kiosk24.pl nie gwarantuje, że czytany artykuł pochodzi z numeru, którego okładka jest prezentowana.
W czasach, kiedy budżety na promocję i reklamę są drastycznie obniżane, a kryzys ekonomiczny zapukał do drzwi wielu prężnie działających przedsiębiorstw, networking staje się efektywnym narzędziem sprzedaży oraz atrakcyjnym sposobem na dotarcie do potencjalnych klientów, zbudowanie sieci kontaktów oraz trwałe wypromowanie marki w branży. W świecie, w którym komunikacja została zdominowana przez wirtualne narzędzia, niezmiennie największy zysk przynosi bezpośredni kontakt z drugim człowiekiem, kiedy nasz rozmówca jest dla nas kimś więcej niż tylko adresem e-mailowym na służbowej wizytówce.
Networking w biznesie jest systemem wymiany informacji oraz zasobów pomiędzy przedstawicielami różnych branż, w celu nawiązania trwałych i korzystnych kontaktów biznesowych. Działania networkingowe oparte są na wzajemnym zaufaniu i polegają na obopólnym przekazywaniu rekomendacji, wsparciu członków sieci oraz dzieleniu się zdobytymi informacjami.
Networking w Polsce i na świecie
Spotkania w ramach klubów networkingowych ułatwiają przedsiębiorcom pozyskiwanie nowych klientów i/lub partnerów biznesowych oraz wpływają na umocnienie wiarygodności marki. Za światowego guru networkingu uznawany jest dr Ivan Misner, założyciel i prezes Business Network International (BNI), profesjonalnej organizacji referencyjnej. Przedsiębiorstwo powstało w 1985 roku w USA i posiada swoje przedstawicielstwa w ponad 40 krajach na świecie. W 2008 roku członkowie BNI (ponad 5290 klubów) przekazali sobie 5,6 milionów rekomendacji, wartych 1,45 bilionów funtów. W samej Wielkiej Brytanii i Irlandii jest ponad 600 klubów networkingowych, które wygenerowały 560 referencji, wartych 190 milionów funtów. W październiku 2008 roku w Londynie powstała pierwsza polskojęzyczna grupa networkingowa - BNI Chopin - zrzeszająca polskich przedsiębiorców w Wielkiej Brytanii. Klub łączy ponad 20 organizacji z różnych branży - wśród członków BNI Chopin można znaleźć m.in. wydawnictwo, drukarnię, piekarnię, agencję turystyczną i pub. Od lutego 2006 roku BNI posiada swoją filię również w Polsce. W BNI Polska działa 16 grup w 9 miastach: Bydgoszczy, Częstochowie, Łodzi, Katowicach, Krakowie, Poznaniu, Warszawie, Wrocławiu i Toruniu. Założycielem i prezesem organizacji jest Grzegorz Turniak, były Prezes Jobpilot Polska, założyciel The Top Careers Club i Family Business Evergreen. Ideą spotkań w ramach sieci BNI jest rekomendowanie usług i produktów klubowiczów. Grupy networkingowe działają na zasadzie zespołu handlowców. Każdy z członków klubu dysponuje wizytówkami swoich kolegów i jest zobowiązany polecać ich usługi klientom i znajomym. Rekomendacje powstają w oparciu o wysoką jakość usług i produktów, oferowanych przez członków klubu.
Zasady działania
Grupy networkingowe BNI zrzeszają około 30 członków różnych profesji. W BNI obowiązuje zasada, że w klubie może być tylko jeden przedstawiciel danej branży. Ograniczenie w tej kwestii pozwala uniknąć konkurencji w przekazywanych rekomendacjach. Spotkania w klubach networkingowych odbywają się raz w tygodniu i przyjmują formę śniadań. Każde spotkanie BNI organizowane jest według 20 punktowego programu, który jest uniwersalny dla wszystkich filii BNI. W trakcie biznesowych śniadań jest czas na to, aby uczestnicy dokonali krótkiej (60 sekundowej) autoprezentacji, wymienili kontakty, określili swoje potrzeby i przekazali rekomendacje. W cotygodniowych spotkaniach BNI uczestniczą tylko członkowie klubu. Zaproszeni goście mogą partycypować tylko w dwóch śniadaniach, kolejne, trzecie uczestnictwo w spotkaniu klubu, wiąże się z przyjęciem do grona członków.
Aby zostać członkiem grupy BNI należy wypełnić aplikację, wpłacić opłatę rejestracyjną i roczną składkę, a także zostać zaakceptowanym przez Komitet Członkowski. W BNI jest mile widziany każdy przedsiębiorca (również jednoosobowe firmy doradcze, kadra zarządzająca oraz przedstawiciele wolnych zawodów), który podpisuje się pod misją i etyką działania BNI. Działalność organizacji to nie tylko spotkania networkingowe, to również dostęp do szkoleń, materiałów edukacyjnych, uczestnictwo w warsztatach oraz bezpłatny udział w konferencjach i targach.
Networking coraz popularniejszy w Polsce
Kluby networkingowe stają się coraz bardziej popularne w Polsce - wiele z nich powstaje przy firmach konsultingowych, szkoleniowo-doradczych oraz akademickich inkubatorach przedsiębiorczości. Idea networkingowa jest również widoczna w sieci, na profesjonalnych portalach społecznościowych, takich jak GoldenLine, LinkedIn, Profeo, BiznesNet czy Xing. Powyższe strony www zostały stworzone z myślą o profesjonalistach i dla profesjonalistów - ułatwiają kontakt, wymianę informacji, zawierają dane na temat ofert pracy i szkoleń. Chociaż działalność poszczególnych klubów networkingowych często nieznacznie różni się od siebie, przyświeca im ta sama idea - budowanie sieci kontaktów, które w przyszłości zaprocentują.
Wymiana doświadczeń i posiadanej wiedzy jest ważnym elementem działalności nowoczesnej, prężnie rozwijającej się firmy. Ciągłe powiększanie grona znajomych jest wręcz pożądane. Dzięki temu możliwy jest rozwój siebie, swojej firmy lub przedsiębiorstwa, w którym jesteśmy zatrudnieni - mówi Aneta Murakowska, właścicielka firmy CreativeMedia wizerunek-doradztwo-szkolenia, pomysłodawczyni poznańskiego Klubu Networkingu "Poznań mój biznes". Idea klubu została nagrodzona na ogólnopolskim Kongresie Public Relations w Rzeszowie tytułem "Mocni Wizerunkiem 2007", obok takich firm jak: Canal+, Bank BGŻ, BPH, Fundacja L. Kronenberga.
Na spotkaniach klubu, które odbywają się raz w miesiącu, swoimi doświadczeniami dzielą się zatrudnieni na różnych szczeblach we wszystkich branżach biznesu. Osoby uczestniczące w spotkaniach klubowych przyprowadzają na nie coraz to nowych przedsiębiorców. Dzięki temu baza kontaktów ulega powiększeniu i możliwe jest zawieranie kolejnych transakcji - mówi Aneta Murakowska. Zjawisko networkingu jest stosunkowo nowe i polscy przedsiębiorcy dopiero dowiadują się, jak duże ma znaczenie w wprowadzeniu działalności biznesowej. Tutaj w Poznaniu prężnie działamy, starając się dotrzeć z ideą do jak największej liczby osób, dla naszego wspólnego dobra. Stałe zdobywanie nowych kontaktów biznesowych wpływa bowiem korzystnie na rozwój lokalnych przedsiębiorstw - wyjaśnia Aneta Murakowska.
Networking to nie tylko przełożenie kontaktów na zysk, to przede wszystkim budowanie pogłębionych i trwałych relacji z ludźmi. To również filozofia, która pozwala kreować własną markę - doświadczonego i kompetentnego przedsiębiorcy oraz wiarygodnego człowieka. Szczególnie dla początkujących w biznesie, doświadczenie, kontakty oraz rekomendacje pozyskane w trakcie spotkań networkingowych, są bezcenne. Nie wspominając już o wydatkach poniesionych na promocję czy reklamę, mających na celu pozycjonowanie nowych usług czy produktów na rynku. Członkostwo w organizacjach networkingowych pozwala zbudować sieć kontaktów, zdobyć zaufanie, pozyskać wiarygodnych partnerów (w oparciu o rekomendacje), a tym samym umocnić przewagę konkurencyjną na rynku. Zawiedzie się jednak ten, kto oczekuje szybkich zysków. Wypracowanie rekomendacji wymaga czasu i jakościowej relacji z ludźmi - podążania za drugim człowiekiem i umiejętności słuchania.
Paulina Gotfryd