Czytelnia Kiosk24.pl

Wielcy nieobecni Jonasz Stern (1904-1988) (numer 11/2008)

Sztuka.pl - Rynek Sztuki i Antyków | 25 listopad 2008


Sztuka.pl - Rynek Sztuki i Antyków

Zamów prenumeratę tego tytułu

* Pokazana okładka tytułu jest aktualną okładką tytułu Sztuka.pl - Rynek Sztuki i Antyków. Kiosk24.pl nie gwarantuje, że czytany artykuł pochodzi z numeru, którego okładka jest prezentowana.

Życie i twórczość Jonasza Sterna, jak rzadko czyje, mogłoby stać się kanwą równie fascynującej, co dramatycznej powieści czy filmu. Jeden z najwybitniejszych malarzy krakowskich, w 1932 r. współzałożyciel  - obok Marii Jaremianki, Henryka Wicińskiego i kilku innych twórców - radykalnej artystycznie i społecznie "Grupy Krakowskiej", urodził się w rodzinie robotniczej, w niewielkim miasteczku Kałusz k. Stanisławowa.

Obdarzony był nieprzeciętnym talentem i silną, nieujarzmioną osobowością. W latach 1929-34 odbył studia w krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych. Należał do twórców, którzy traktowali nierozłącznie rewolucyjność w sztuce i systemie społecznym. Toteż jako członek KPP prowadził działalność polityczną. W 1938 r. został usunięty z krakowskiego związku plastyków i wkrótce potem osadzony w Berezie Kartuskiej - ciężkim więzieniu dla działaczy politycznych. W latach 1941-43 zamknięty został w lwowskim getcie, a 1 czerwca 1934 r. w masowej egzekucji 5.000 żydów przy likwidacji getta cudem ominęła go kula. Wydostał się spod zwału trupów i przez Karpaty, znowu ewidentnym cudem, udało mu się zbiec na Węgry, gdzie ukrywał się do końca wojny. W 1945 r. wrócił do Krakowa, do normalnego życia i do malarstwa. Związał się z "Grupą  Młodych Plastyków" stworzoną  przez Tadeusza Kantora i wraz z kolegami reaktywował w 1957 r. "Grupę Krakowską" , której był potem wieloletnim prezesem. W latach 1954-74 profesor Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie, a także przez szereg lat jej prorektor, tworzył sztukę osobliwą i niezwykłą, o której napisał kiedyś Artur Sandauer: Obrazy te - jeśli obrazami je nazwać można - to płaskorzeźbione dzieje narodu "am olam" światowego i wiecznego. W słowie "olam", którym Żydzi się określają, zawarte są pojęcia świata i wieczności jednocześnie.

(...)

Bożena Kowalska

Artykuł w całości jako plik PDF do pobrania znajduje się w zakładce Opis w ofercie tytułu Sztuka.pl - Rynek Sztuki i Antyków

Wróć do czytelni