Czytelnia Kiosk24.pl

Pokonać Mięso (numer 4/2008)

Sztuka.pl - Rynek Sztuki i Antyków | 11 kwiecień 2008


Sztuka.pl - Rynek Sztuki i Antyków

Zamów prenumeratę tego tytułu

* Pokazana okładka tytułu jest aktualną okładką tytułu Sztuka.pl - Rynek Sztuki i Antyków. Kiosk24.pl nie gwarantuje, że czytany artykuł pochodzi z numeru, którego okładka jest prezentowana.

Teodor Durski to jeden z najzdolniejszych łódzkich artystów młodego pokolenia (ur. 1976) - w 2003 r. ukończył z wyróżnieniem Akademię Sztuk Pięknych im. Władysława Strzemińskiego w rodzinnym mieście i od tego czasu umacnia swoją pozycję na rynku sztuki prestiżowymi nagrodami w ogólnopolskich i międzynarodowych konkursach (jest laureatem m.in. Medalu Honorowego 12. Międzynarodowego Triennale Małe Formy Grafiki Łódź '05, nagrody regulaminowej Triennale Grafiki Polskiej w Katowicach w 2003 r., III nagrody w konkursie graficznym Triennale Tczewskie 2004) oraz wystawami w znaczących polskich galeriach sztuki (m.in. w krakowskich Jan Fejkiel Gallery, Galerii Sztuki Współczesnej Bunkier Sztuki; Łódzkich Amcor Rentsch, Galerii Opus; poznańskiej Galerii Garbary). W kwietniu otwarte zostaną dwie kolejne ekspozycje jego prac. Artysta pokaże na nich grafiki tworzone od 2003 r., jak i najnowsze malarstwo z lat 2007-08.

Niewątpliwie popularność i sukces rynkowy i artystyczny przyniosły Teodorowi Durskiemu grafiki - jego wielkoformatowe serigrafie z wizerunkami jakby uśpionych herosów lewitujących w dziwnych przestrzeniach mają specyficzny klimat tajemnicy i niedopowiedzenia, sytuując się na granicy jawy i snu, deformacji i idealizacji. Można je odczytywać na wielu płaszczyznach znaczeniowych: jako eksperymenty formalne z ludzkim ciałem, ukazywanym w dziwnych pozach i skrótach perspektywicznych; jako dążenie do Absolutu-nieosiągalnego ideału, mitycznego kosmosu; jako badanie zależności między uporządkowanym światem geometrii i organicznymi niuansami ludzkiego ciała; w końcu jako poszukiwania tożsamości przez autora, który odwołuje się do własnych emocji, lęków, snów. To twórczość bardzo osobista, o dużym ładunku ekspresji, choć kompozycje wielu grafik wydają się w pierwszej chwili statyczne, jakby zatrzymane w biegu - należy je jednak czytać jak rebusy, a odkryją przed widzem wiele nieoczekiwanych treści. I może najważniejsze - grafiki Łódzkiego artysty są rozpoznawalne poprzez charakterystyczny dobór form, konsekwentnie przemyślaną kompozycję i specyficzną kolorystykę: gamę przełamanych szarości, błękitów, brązów autor łączy z nasyconymi pomarańczami i czerwieniami. Kształty obwodzi mocnym, czarnym konturem, a przestrzeń  konstruuje za pomocą prostych form geometrycznych, kojarzących się niekiedy z architekturą. Widać tu wpływ grafiki japońskiej i doświadczeń wywiedzionych z awangardowych tradycji Łodzi, a zwłaszcza Międzynarodowej Kolekcji Sztuki XX wieku, z którą artysta stykał się od dzieciństwa w Muzeum Sztuki. Wszystko to sprawia, że graficzną twórczość Durskiego trudno jednoznacznie zaklasyfikować: wywodzi się niewątpliwie ze sztuki figuratywnej a jednak, poprzez zamierzoną płaskość, linearyzm, eksperymenty z kompozycją i formami - zmierza w stronę abstrakcji, której odczucie potęgują surrealistyczne tytuły prac, np. Coraz Bliżej Do Kosmosu.

(...)

Monika Nowakowska

Artykuł w całości jako plik PDF do pobrania znajduje się w zakładce Opis w ofercie tytułu Sztuka.pl - Rynek Sztuki i Antyków

Wróć do czytelni