Sztuka.pl - Rynek Sztuki i Antyków | 11 kwiecień 2008
* Pokazana okładka tytułu jest aktualną okładką tytułu Sztuka.pl - Rynek Sztuki i Antyków. Kiosk24.pl nie gwarantuje, że czytany artykuł pochodzi z numeru, którego okładka jest prezentowana.
Zorganizowane już po raz piąty przez kwartalnik 2+3D, a po raz trzeci wraz ze śląskim Zamkiem Przedsiębiorczości w Cieszynie Najlepsze dyplomy projektowe są efektem dorocznego przeglądu prac przeznaczonych dla absolwentów polskich uczelni projektowych. W tym roku projekt ten powstał również we współpracy z firm Meble Vox oraz Stowarzyszeniem Projektantów Form Przemysłowych. Zgłoszono aż 115 projektów bronionych przez studentów między listopadem 2006 r. a październikiem 2007 r. Ostatecznie do udziału w wystawie dopuszczono 26 prac obejmujących grafikę użytkową oraz wzornictwo przemysłowe, w tym projekty mebli, środków transportu, tkanin, szkła, oświetlenia i innych. Ekspozycja prezentowana była już w Cieszynie i krakowskim Bunkrze Sztuki, będzie można ją obejrzeć również w Gdańsku, Poznaniu i Warszawie.
Sporo miejsca na tegorocznej edycji dyplomów zajmują realizacje mebli. Z pewnością zwraca tutaj uwagę zainspirowany form kuli fotel z podnóżkiem autorstwa Izabeli Domicz. Z kolei Monika Elikowska- Opala projektując swoje trzy fotele sięgnęła po szeroko wykorzystywany we wzornictwie przemysłowym, modzie oraz biżuterii filc, który ostatnio przeżywa swój renesans. Czytelnicy Sztuki.pl z pewności pamiętają wcześniejsze realizacje powstałe przy użyciu tego materiału, jak np. dywany zaprojektowane przez absolwentki Pracowni Gobelinu i Dywanu - Agnieszkę Czop i Joannę Rusin. Inspiracją do powstania foteli były detale krawieckie, takie jak: plisowania, fałdy czy bufki. Filc jest tutaj głównym bohaterem, a stelaż, na którym jest odpowiednio rozpięty ma być jak najbardziej neutralny. Z kolei przeznaczone do wnętrz użyteczności publicznej oraz biurowych tapicerowane meble Trim Krystiana Kowalskiego to dobry przykład, owocnej i przynoszącej obu stronom korzyści, współpracy projektanta z producentem, którym w tym przypadku jest firma Iker. Krzesła młodego designera trafiły do masowej produkcji i każdy może je kupić. Niewątpliwie jest to duży sukces, bo design nie może egzystować w próżni i aby całość przedsięwzięcia się udała, a projekt nie trafił do szuflady, konieczny jest producent.
(...)
Magdalena Starowicz
Artykuł w całości jako plik PDF do pobrania znajduje się w zakładce Opis w ofercie tytułu Sztuka.pl - Rynek Sztuki i Antyków