Czytelnia Kiosk24.pl

Sztuka w plemiennej sztuce Czarne Afryki, cz.I (numer 3/2008)

Sztuka.pl - Rynek Sztuki i Antyków | 14 marzec 2008


Sztuka.pl - Rynek Sztuki i Antyków

Zamów prenumeratę tego tytułu

* Pokazana okładka tytułu jest aktualną okładką tytułu Sztuka.pl - Rynek Sztuki i Antyków. Kiosk24.pl nie gwarantuje, że czytany artykuł pochodzi z numeru, którego okładka jest prezentowana.

Cztery leżące przede mną zdjęcia ilustrują w ogromnym skrócie rolę afrykańskiej kobiety w plemiennych strukturach Czarnego Kontynentu.

Pierwsze z nich to reprodukcja siedemnastowiecznej grafiki przedstawiającej dyplomatyczną wizytę księżniczki Nzinga Mbande Ngola, siostry władcy królestwa Ndongo, leżącego na terenie dzisiejszej Angolii, u portugalskiego gubernatora w stołecznej Luandzie. By ją upokorzyć w sali audiencyjnej ustawiono tron dla gubernatora, naprzeciw niego rozłożono dywan z poduszkami, jako miejsce dla księżniczki. Na jej znak na dywanie uklękła jedna z jej towarzyszek, użyczając księżniczce swych pleców jako siedzenia. Manewr ten zaskoczył Portugalczyków, uświadamiając im jednocześnie, z jak mądrą i dumną, doświadczoną w dyplomacji kobiet mają do czynienia. Po śmierci swego brata, w 1624 r., Nzinga Mbande Ngola została królową państwa Ndongo.
Zdjęcie drugie, z 1905 r., to kwintesencja macierzyństwa - pokazuje ono księżniczkę Ngutane, żonę władcy królestwa Bamum w południowo-zachodnim Kamerunie, z jej pierworodnym synem, Amidou Mounde.
Zdjęcie trzecie, współczesne nam, prezentuje również matkę i jej dzieci, głodujących, pozbawionych praw i ludzkiej godności uciekinierów w jednym z  obozów dla uchodźców w centralnej Afryce.

(...)

Thomas Schulz

Artykuł w całości jako plik PDF do pobrania znajduje się w zakładce Opis w ofercie tytułu Sztuka.pl - Rynek Sztuki i Antyków

Wróć do czytelni