Język Niemiecki | 10 wrzesień 2007
* Pokazana okładka tytułu jest aktualną okładką tytułu Język Niemiecki. Kiosk24.pl nie gwarantuje, że czytany artykuł pochodzi z numeru, którego okładka jest prezentowana.
... czyli propozycja cyklu lekcji prowadzonych metodą stacyjną.
Opisana poniżej propozycja zajęć to przykład otwartej formy nauczania, tzw. metody stacyjnej. Jest ona skierowana do osób prowadzących kursy językowe zarówno dla uczniów początkujących jak i zaawansowanych, dla dzieci jak i dla młodzieży.
Metoda stacyjna to sposób pracy stosowany już na początku ubiegłego wieku przez takich pedagogów jak Helen Parkhurst czy Célestin Freinet. Oparta jest ona na swobodnym poznawaniu świata oraz języka obcego przez ucznia i na działaniach twórczych, dzięki którym zdobywa on w aktywny sposób wiedzę. Fakt, że uczeń sam wybiera to, czym będzie się zajmował (indywidualizacja procesu uczenia się) wpływa pozytywnie na jego motywację, powoduje intensyfikację jego starań i co za tym idzie przekłada się bezpośrednio na wyniki jego pracy oraz przyczynia się do rozwijania autonomii ucznia, którą postrzega się obecnie jako jeden z najważniejszych celów wychowawczych, który realizować można także w ramach zajęć językowych.
Na lekcjach prowadzonych według zasad metody stacyjnej:
- uczniowie otrzymują od nauczyciela zestaw ćwiczeń i zadań dostosowanych do ich możliwości i umiejętności, poziomu wiedzy ogólnej i językowej,
- wybierają spośród oferowanych im przez nauczyciela materiałów te, które są dla nich najbardziej interesujące,
- pracują samodzielnie, w parach lub w grupach,
- sami określają tempo pracy,
- nie mają za zadanie osiągnąć z góry określonego "jedynego właściwego rozwiązania" (wynik pracy każdego z nich może być inny), mogą zatem wykazać się kreatywnością,
- wytwarzają wspólnie "produkt" (np. plakat, collage, prezentację Power Point), który jest jednocześnie podsumowaniem ich działań i służy prezentacji wyników pracy przy poszczególnych stacjach.
W ten sposób wszyscy uczniowie (również słabsi językowo) nie tylko rozwijają sprawności językowe (czytanie i słuchanie ze zrozumieniem, pisanie i mówienie), nie tylko nabywają wiedzę (słownictwo, gramatyka itp.) ale też aktywizują wszystkie zmysły i w związku z tym różne kanały przyswajania wiedzy, uczą się samodzielnego rozwiązywania problemów, szukania niekonwencjonalnych sposobów rozwiązywania zadań i unikania rutyny.
Opisany wyżej sposób pracy wymaga jednak większego niż zwykle wysiłku od nauczyciela, który pełni tu raczej rolę doradcy, pomocnika niż wszystkowiedzącego reżysera, instruktora, kontrolera. Ponadto związany jest on ze zwiększonym wysiłkiem w fazie przygotowania lekcji. Opracowanie poszczególnych stacji, ustalenie ich kolejności, zapewnienie wystarczającej ilości pomocy i materiałów do realizacji poszczególnych zadań kosztuje z pewnością wiele czasu. Raz przygotowane materiały można jednak używać wielokrotnie uzupełniając je jedynie o nowe elementy bądź też rezygnując z tych, które się nie sprawdziły. Odpowiednia kontrola postępów pracy przy kolejnych stacjach, korekta błędów i końcowa ewaluacja wymagają także wzmożonej uwagi i dobrego planowania.
(...)
Sebastian Chudak
Artykuł w całości jako plik PDF do pobrania znajduje się w zakładce Opis w ofercie tytułu Język Niemiecki