Czytelnia Kiosk24.pl

Fotografia prasowa jako sposób uchwycenia i wywoływania ludzkich uczuć (04/2014)

Polonistyka | 18 kwiecień 2014


Polonistyka

Zamów prenumeratę tego tytułu

* Pokazana okładka tytułu jest aktualną okładką tytułu Polonistyka. Kiosk24.pl nie gwarantuje, że czytany artykuł pochodzi z numeru, którego okładka jest prezentowana.

Spotkanie gimnazjalistów z fotografią prasową jest istotne pod wieloma względami. Przede wszystkim fotografia jest świadectwem ich czasów, rejestracją aktualnych dla świata problemów. Jest także edukacyjnym treningiem w analizie działa plastycznego oraz kształceniem inteligencji emocjonalnej.

Werdykt jury Grand Press Photo 2013 opatrzony jest hasłem: "Wygrały emocje!". W corocznych zapowiedziach, a potem recenzjach wystawy World Press Photo także pojawia się imperatyw uchwycenia ludzkich emocji. Michelle McNally, przewodnicząca jury, po ogłoszeniu najlepszych zdjęć roku 2006, określiła, co składa się na wybitną fotografię prasową: "Powinna stanowić wartość historyczną - przedstawiać określone zdarzenie w określonym miejscu i czasie. Powinna zawierać aspekt socjologiczny - tłumaczyć ludzkie zachowania i wzajemne relacje. Powinna mieć wydźwięk psychologiczny, emocjonalny i powodować, że widz nie pozostanie obojętny [podkr. moje]. Powinna wreszcie mieć walor estetyczny, wciągać widza, skłaniać go ku temu, by zechciał dowiedzieć się czegoś więcej na temat historii ze zdjęcia. Przede wszystkim jednak fotografia ta powinna być prawdziwa. Właśnie owa prawdziwość powoduje, iż zdjęcie wybitne wyróżnia się na tle innych." Wydaje się, że poszukiwanie i rejestracja emocji to sposób na ocenę współczesności. Przez emocje zmierzamy do oceny świata, od oceny świata współczesnego do uwolnienia własnych emocji.

(...)

Małgorzata Masłowska-Taffel

Artykuł w całości jako plik PDF do pobrania znajduje się w zakładce Opis w ofercie tytułu Polonistyka.

Wróć do czytelni