Czytelnia Kiosk24.pl

O innowacjach uzupełniających w polszczyźnie przłomu XX i XXI w. (numer 9/2007)

Polonistyka | 03 marzec 2008


Polonistyka

Zamów prenumeratę tego tytułu

* Pokazana okładka tytułu jest aktualną okładką tytułu Polonistyka. Kiosk24.pl nie gwarantuje, że czytany artykuł pochodzi z numeru, którego okładka jest prezentowana.

Nie tylko tak „poważne” dziedziny, jak informatyka czy ekologia, wymagają od użytkowników języka ciągłej aktywności, przyswajania wiedzy i umiejętności posługiwania się nową terminologią. Współczesne dziewczyny i kobiety, dbające o zdrowie i urodę, ulegające też często wpływowi reklamy, na co dzień muszą posługiwać się nowym słownictwem z zakresu kosmetologii.

Okres po przemianach roku 1989 w Polsce cechuje intensywny przyrost słownictwa. Pod wpływem przemian społecznych, gospodarczych i politycznych narasta leksyka podatnych na przeobrażenia sfer, takich jak: ekonomia, polityka, technika, medycyna, kultura, sport lub życie społeczne, pojawiają się też nowe dziedziny i obszary działalności, np. marketing, ekologia czy Internet.
Jedną spośród intensywnie podlegających specjalizacji dziedzin jest kosmetologia, wyodrębniona w końcu XX w. jako interdyscyplinarna gałąź wiedzy z chemii, biologii i medycyny. Rozwój jej wiąże się z powszechnie propagowanym kultem zdrowia, młodości i urody, nie tylko kobiecej, ale też i męskiej. Wyspecjalizowane słownictwo z tej dziedziny przenika za pośrednictwem mediów i reklamy do języka ogólnego.

(...)

Anna Piotrowicz
Małgorzata Witaszek-Samborska

Artykuł w całości jako plik PDF do pobrania znajduje się w zakładce Opis w ofercie tytułu Polonistyka

Wróć do czytelni