Czytelnia Kiosk24.pl

Rodzice partnerami przedszkolaka (8/2013)

PRZEDSZKOLE. Miesięcznik Dyrektora | 24 wrzesień 2013


PRZEDSZKOLE. Miesięcznik Dyrektora

Zamów prenumeratę tego tytułu

* Pokazana okładka tytułu jest aktualną okładką tytułu PRZEDSZKOLE. Miesięcznik Dyrektora . Kiosk24.pl nie gwarantuje, że czytany artykuł pochodzi z numeru, którego okładka jest prezentowana.

Przedszkole to nie tylko kadra pedagogiczna i niepedagogiczna oraz wychowankowie. Wśród nauczycieli można spotkać się z opinią, że praca w przedszkolu byłaby o wiele prostsza, gdyby nie… rodzice. Świadomość, że opiekunowie stanowią ważną grupę, wchodząca w skład społeczności przedszkolnej, przebija się z pewnością w przepisach oświatowych (w tych najnowszych bywa często mocno podkreślana). A co z praktyką?

Uczciwie należałoby odpowiedzieć, że w praktyce wygląda różnie. Coraz więcej jest placówek, które naprawdę otwierają się na rodziców. Chodzi  bowiem nie tylko o postawę oczekującą, że opiekunowie wesprą przedszkole materialnie oraz organizacyjnie („bo mogą coś załatwić”) oraz będą bezrefleksyjnie realizować zalecenia nauczyciela w kwestii edukacji ich dzieci. Mowa raczej o współpracy, czyli o takim modelu komunikacji, który „działa” w dwie strony. Taka współpraca zakłada, że rodzice mają prawo wyrazić własne oczekiwania, aktywnie uczestniczyć w kreowaniu wizerunku przedszkola, a przede wszystkim współdecydować o modelu wychowania, wyborze priorytetowych wartości przekazywanych dzieciom, a także zabierać głos w sprawie efektywności uczenia. Brzmi groźnie, większość nauczycieli i dyrektorów boi się takiego oręża ze strony opiekunów. Mają wówczas jeden argument: rodzice są bierni. I często mają rację!
Personel pedagogiczny występuje w roli ekspertów, ale nie upoważnia go do tego, by rodziców traktować jak obiekt swoich działań.

Analizując powyższe, zarówno dyrektor, jak i wychowawca, ustalając zasady współpracy z rodzicami, musi wziąć pod uwagę kilka istotnych kwestii:
• Przepisy oświatowe zawierają wymagania (nie tylko zalecenia!) współpracy przedszkola z rodzicami,
• Część środowiska nauczycielskiego traktuje z obawą postulat uczynienia z rodzica partnera do współpracy, boi się nadmiernej roszczeniowości i utraty autorytetu,
• Rodzice  nie zawsze są świadomi praw, jakie im przysługują, i ograniczają swoją obecność w przedszkolu do wysłuchania (lub nawet nie) informacji o dziecku,
• Rodzice nie wiedzą, jak mogliby współpracować z przedszkolem, część z nich nie chce podjąć współpracy, bowiem nie widzi takiej potrzeby,
• Brak zdecydowanej postawy i wewnętrznego zorganizowania rodziców środowisko nauczycieli interpretuje jako bierność.

Wymienione wyżej wyzwania są możliwe do pokonania. Świadczą o tym wszystkie te placówki, które skutecznie współdziałają z opiekunami.

(...)

Agnieszka Sakowicz, Dyrektor przedszkola niepublicznego, nauczyciel języka polskiego.

Artykuł w całości jako plik PDF do pobrania znajduje się w zakładce Opis w ofercie tytułu Miesięcznik Dyrektora Przedszkola.

Wróć do czytelni