Czytelnia Kiosk24.pl

Dlaczego dziecko płacze za mamą? (8/2012)

Wychowanie w Przedszkolu | 21 wrzesień 2012


Wychowanie w Przedszkolu

Zamów prenumeratę tego tytułu

* Pokazana okładka tytułu jest aktualną okładką tytułu Wychowanie w Przedszkolu. Kiosk24.pl nie gwarantuje, że czytany artykuł pochodzi z numeru, którego okładka jest prezentowana.

Przyglądając się rozpaczy dziecka, kiedy mama zostawia je w przedszkolu, warto zastanowić się nad przyczynami jego zachowania.

Dlaczego niektóre dzieci bardzo chętnie przychodzą do przedszkola, a dla innych rozstanie z opiekunem jest sytuacją trudną, stresującą, budzącą lęk i wywołującą negatywne emocje? Źródła takich zachowań są różnorakie i niektóre sięgają wczesnych doświadczeń dziecięcych. Należą do nich między innymi wzorzec przywiązania, lęki czy odrzucenie dziecka przez grupę rówieśniczą. Dostrzeżenie i nazwanie problemu stwarza możliwość podjęcia działań, mających na celu poprawę jakości funkcjonowania nie tylko dziecka, ale także wychowawcy, innych dzieci oraz rodziców.

Koncepcja przywiązania

Dla życia człowieka w interakcjach z innymi najważniejsza jest podstawowa więź, która zawiązuje z pierwszym opiekunem, najczęściej z matką. Więź ta jest matrycą dla wszystkich późniejszych kontaktów społecznych. W psychologii nazywana jest ona przywiązaniem, będącym formą zachowania, której efektem jest osiąganie, bądź utrzymywanie przez dziecko bliskości w stosunku do innej preferowanej przez niego jednostki (Bowl by, 1980). Uaktywnia się ono w przypadku, gdy dziecko traci poczucie komfortu lub gdy opiekun, z którym posiada silną więź uczuciową, przestaje być w zasięgu jego wzroku (Czub, 2003).

Płacz dziecka w sytuacji rozstania może być zatem konsekwencją wykształcenia w niemowlęctwie przywiązania określanego jako pozabezpieczne. Kształtuje się ono pod koniec pierwszego roku życia dziecka na skutek nie wystarczającej odpowiedzi rodziców względem jego indywidualnych potrzeb, np. zbyt rzadkiego przytulania, noszenia na rękach i okazywania zainteresowania.

(...)

Dagmara Kaczmarska, Monika Mularska, Marta Szymańska, Katarzyna Wysota
Instytut Psychologii, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu


Artykuł w całości jako plik PDF do pobrania znajduje się w zakładce Opis w ofercie tytułu Wychowanie w Przedszkolu.

Wróć do czytelni