Czytelnia Kiosk24.pl

Prawa człowieka, prawa dziecka (4/2012)

Wychowanie w Przedszkolu | 05 kwiecień 2012


Wychowanie w Przedszkolu

Zamów prenumeratę tego tytułu

* Pokazana okładka tytułu jest aktualną okładką tytułu Wychowanie w Przedszkolu. Kiosk24.pl nie gwarantuje, że czytany artykuł pochodzi z numeru, którego okładka jest prezentowana.

Jedynie dziecko świadome swoich praw zrozumie, że inni też mają prawa.
 
Dla społecznego rozwoju dziecka bardzo duże znaczenie ma świadomość własnych praw, możliwości i ograniczeń, norm regulujących za chowanie. Wydaje się, że ciągle jeszcze nie doceniamy wiedzy o prawach dziecka i często nie rozumiemy, co leży u pod staw tych praw. Uczenie dzieci ich praw nie oznacza całkowitej swobody decyzji, braku obowiązków czy negacji wszystkich wartości. Jest to uczenie ich rozumnego korzystania z własnych praw, możliwości i przywilejów. Oznacza to powiązanie z rozumieniem ograniczeń, konieczności i obowiązków. Jedynie dziecko świadome swoich praw zrozumie, że inni też mają prawa. Ta wiedza niewątpliwie ułatwia wychowa nie. Jest rzeczą pozytywną, jeżeli dzieci nauczą się wymagać od dorosłych respektowania ich praw, praw przysługujących każdemu człowiekowi, a w szczególności praw do życia bez przemocy i poniżania. Aby przygotować dziecko do życia w społeczeństwie demokratycznym, nie wolno nie doceniać takiego elementu, jak uczenie przestrzegania praw innych ludzi i radzenia sobie w sytuacji naruszania praw własnych.

Celem edukacji w zakresie praw człowieka jest nie tylko nauczanie, czym one są, ale przede wszystkim takie organizowanie rzeczywistości przedszkolnej i szkolnej, aby wychowankowie i uczniowie czuli rangę respektowania praw innych osób i doceniali szacunek dla nich samych. Jest to zatem bardziej uczenie dla praw niż o prawach człowieka. Nauczanie praw ma zatem ścisły związek z kształtowaniem postaw, przez co jest zadaniem bardzo trudnym. Blisko stąd do moralizatorstwa i indoktrynacji. Jak zatem to robić?
 
Prawa dziecka w przedszkolu
Przedszkole jest pierwszą instytucją, w której dziecko nabywa kompetencje społeczne. W atmosferze spokoju i akceptacji poznaje własne prawa i reguły życia w grupie. Wiek przedszkolny to okres intensywnego rozwoju psychofizycznego dzieci. W tym czasie kształtują się pierwsze postawy moralne i nawyki, które mają wpływ na przyszłe życie. Dzieci uczą się odróżniania dobra od zła, wartościowania własnych zachowań i kolegów, poznają reguły w grupie. Przedszkole tworzy takie warunki, aby dzieci mogły doświadczać, co dobre dla nich samych i dla otoczenia.
 
(...)

Eugenia Mathea
Doradca metodyczny m. st. Warszawy
w zakresie edukacji wczesnoszkolnej

Artykuł w całości jako plik PDF do pobrania znajduje się w zakładce Opis w ofercie tytułu Wychowanie w przedszkolu

Wróć do czytelni